PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
Imię i nazwisko:
Miejsce pracy: Przedszkole Miejskie
Dyrektor:
Opiekun stażu:
Data rozpoczęcia stażu: 01. 09. 2014r.
Przewidywana data zakończenia stażu: 31. 05. 2017r.
Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
UBIEGANIE SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
ZADANIA WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA MENiS Z DNIA 1 GRUDNIA 2004 R. W SPRAWIE UZYSKANIA STOPNI AWANSU ZAWODOWEGO PRZEZ NAUCZYCIELI ORAZ ROZPORZĄDZENIE MEN Z DNIA 14 LISTOPADA 2007 R ZMIENIAJĄCE ROZPORZĄDZENIE W SPRAWIE UZYSKIWANIA STOPNI AWANSU ZAWODOWEGO PRZEZ NAUCZYCIELI. §7ust.2pkt.1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywanie zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art.1 ust. 1a Karty Nauczyciela – umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków |
||||
L. p. |
Działania i zadania nauczyciela |
Forma/metoda realizacji |
Sposób realizacji/ dokumentacja |
Termin realizacji |
1. |
Zapoznanie z procedurą osiągania awansu zawodowego. |
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego tj. Karta Nauczyciela. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz publikacje dotyczące awansu zawodowego. Przygotowanie Planu Rozwoju Zawodowego. |
Wniosek. Opracowanie i zatwierdzenie Planu Rozwoju Zawodowego. Analiza przepisów prawa oświatowego. Poprawne sformułowanie wniosku o podjęciu postępowania kwalifikacyjnego.
|
IX 2014 W trakcie stażu |
2. |
Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dołączoną dokumentacją. |
Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji. |
Wniosek. Dokumentacja stażu. |
IX 2014 |
3. |
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. |
Omówienie i ustalenie przebiegu stażu. Omówienie treści zawartych w planie rozwoju zawodowego. Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu. Ustalenie terminu spotkań. |
Scenariusze zajęć oraz potwierdzenie opiekuna stażu. Harmonogram spotkań. Wniosek. Kontrakt o wzajemnej współpracy. Sprawozdanie |
IX 2014 Na bieżąco przez cały okres stażu.
|
4. |
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.
|
Udział w spotkaniach Rady Pedagogicznej. Udział w wewnętrznych przedszkolnych formach doskonalenia nauczycieli. Przygotowanie referatu na rade szkoleniową. Obserwowanie zajęć koleżeńskich. Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców. Uczestnictwo w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. Studiowanie literatury. Korzystanie z publikacji i portali. Organizacja zajęć własnych. Studiowanie czasopism i literatury psychologiczno – pedagogicznej. Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego: szkolenia, kursy. |
Zapisy w dzienniku zajęć. Sprawozdania z Rad Pedagogicznych. Plany miesięczne. Notatki własne. Wykaz lektur. Materiały, adresy portali. Tytuły pism. Spis literatury metodyczno – pedagogicznej. Zaświadczenia ukończenia szkoleń, kursów, warsztatów. |
Cały okres stażu. |
5. |
Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej w sposób prawidłowy i systematyczny. |
Wpisy w dzienniku zajęć. Założenie i prowadzenie zeszytu konsultacji z rodzicami. Karty obserwacji dziecka. |
Potwierdzenie dyrektora |
W okresie trwania stażu. |
6. |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju |
Gromadzenie dokumentacji (zaświadczeń, programów, scenariuszy itp.) Napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Złożenie wniosku o postępowaniu kwalifikacyjnym. |
Dokumenty (świadectwa, zaświadczenia, programy, scenariusze) Treść sprawozdania. Wniosek wraz z dokumentacja formalną.
|
W okresie trwania stażu V 2017 VI 2017 |
7. |
Tworzenie własnego warsztatu pracy, doskonalenie metod dydaktycznych. |
Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania. Opracowanie własnych pomocy dydaktycznych. |
Scenariusze zajęć. Pomoce dydaktyczne. |
W okresie trwania stażu.
|
8. |
Wykorzystanie nowatorskich form pracy. |
Urządzanie kącików plastycznych, eksponujących różne techniki plastyczne stosowane przez dzieci. Uczestniczenie w konkursach przedszkolnych. |
Zdjęcia Wpisy w dzienniku. Potwierdzenie dyrektora. |
W okresie trwania stażu
|
9. |
Uczestniczenie w pracach organów przedszkola związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, lub innych wynikających ze statutu przedszkola oraz potrzeb przedszkola i środowiska lokalnego.
|
Udział w konferencjach Rady Pedagogicznej. Udział w spotkaniach WDN. |
Listy obecności. Scenariusze. Zaświadczenia. |
Cały okres stażu. |
10. |
Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. |
Gromadzenie dokumentacji, dotyczących realizowanego planu rozwoju zawodowego; zaświadczeń, scenariuszy zajęć (konspektów), zdjęć. |
Teczka stażysty. |
Cały okres stażu. |
11. |
Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi przedszkola. |
Opis realizacji sporządzonego planu rozwoju. |
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
VI 2017
|
12. |
Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. |
Obserwacja zajęć, omówienie i ewaluacja. |
Teczka hospitacji
|
Cały okres stażu |
13. |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i dyrektora.
|
Przygotowanie scenariuszy zajęć. Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora i opiekuna stażu. Omówienie zajęć.
|
Scenariusze zajęć.
|
Cały okres stażu. Zgodnie z harmonogramem |
§ 7 ust. 2 pkt. 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań
|
||||
14. |
Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych dzieci |
Rozmowy i konsultacje z opiekunem stażu, całym gronem pedagogicznym. |
Potwierdzenie opiekuna stażu |
Cały okres stażu |
15. |
Praca z dzieckiem mającym trudności |
Prowadzenie zajęć wyrównawczych |
Dokumentacja: wpisy do dziennika, zeszyt zespołów pracy wyrównawczej |
Cały okres stażu |
16. |
Umiejętne stosowanie wiedzy do rozwiązywania bieżących problemów dydaktyczno - wychowawczych |
Integrowanie grupy Zapobieganie agresji Rozwiązywanie konfliktów poprzez wprowadzanie metod aktywizujących |
Scenariusze zajęć |
Cały okres stażu |
17. |
Aktualizowanie własnej wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. |
Lektura czasopism i książek Wdrażanie propozycji metodycznych zaczerpniętych z literatury fachowej.
|
Spis lektur Notatki |
Cały okres stażu |
§ 7 ust. 2 pkt.3 Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej |
||||
18. |
Doskonalenie warsztatu pracy poprzez wykorzystanie w pracy pedagogicznej technologii komputerowej i informacyjnej.
|
Korzystanie z programów komputerowych i Internetu w celu zgromadzenia materiałów dotyczących awansu zawodowego i problematyki przedszkolnej. Pogłębianie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki. Przygotowanie dokumentacji stażu z wykorzystaniem technik komputerowych. |
Teczka stażysty.
|
Cały okres stażu. |
19. |
Wymiana doświadczeń. |
Dzielenie się wiedzą z gronem pedagogicznym. oraz rodzicami. |
Zajęcia otwarte dla rodziców. |
Cały okres stażu. |
20. |
Wykorzystanie komputera w codziennej pracy nauczyciela |
Przygotowanie planów pracy, scenariuszy zajęć, uroczystości przedszkolnych, materiałów na gazetkę dla rodziców. |
Wykaz stworzonych dokumentów i pomocy |
Cały okres stażu. |
21. |
Korzystanie z Internetu w celu uzyskania potrzebnych informacji. |
Korzystanie ze stron internetowych: kuratorium, ministerstwo, fora internetowe, portale pedagogiczne. |
Spis stron. |
Cały okres stażu. |
22. |
Publikowanie własnych prac |
Opublikowanie własnego planu rozwoju zawodowego |
Adres strony internetowej |
Cały okres stażu |
§ 7 ust. 2 pkt. 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych wychowanków, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych |
||||
23. |
Poznanie wychowanków oraz pomoc dzieciom w poznawaniu samych siebie. |
Kontakty z rodzicami (indywidualne, grupowe). Obserwacja dzieci (zajęcie indywidualne, grupowe, podczas, zabaw, wycieczek). Rozmowy indywidualne z dziećmi. Pomoc dzieciom w poznawaniu samych siebie poprzez udział w różnego rodzaju zajęciach dydaktycznych. Współorganizowanie wycieczek dla dzieci. Konsultacje z innymi nauczycielami. |
Zeszyt konsultacji z rodzicami. Notatki własne. Scenariusze zajęć. |
Cały okres stażu. |
24. |
Współpraca z rodzicami. |
Organizowanie wspólnych uroczystości z udziałem rodziców i krewnych. Pozyskiwanie rodziców do pracy na rzecz grupy i placówki. Przeprowadzenie zajęcia otwartego dla rodziców. Spotkania z rodzicami (rozmowy indywidualne). Zebrania. |
Sprawozdanie. Lista obecności rodziców na: zajęciu otwartym, zebraniu. Zapisy w dzienniku. Potwierdzenie opiekuna stażu.
|
Cały okres stażu. |
25. |
Udzielanie pomocy rodzicom w pokonywaniu trudności wychowawczo – dydaktycznych. |
Indywidualne konsultacje oraz zachęcanie do współpracy ze specjalistami.
|
Potwierdzenie opiekuna stażu. |
Cały okres stażu. |
26. |
Uwzględnianie w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. |
Indywidualizowanie pracy w zależności od możliwości i potrzeb dzieci. Udzielanie rodzicom wskazówek do pracy z dzieckiem. Wprowadzenie w tematykę ekologiczna. Zapoznanie z dziełami muzyki klasycznej. |
Scenariusze zajęć. Notatki własne. Zeszyt konsultacji z rodzicami. |
Cały okres stażu. |
27. |
Rozpoznanie możliwości i potrzeb dzieci znajdujących się w grupie. |
Prowadzenie kart obserwacji. Diagnoza gotowości szkolnej. |
Karty obserwacji dziecka. Arkusze gotowości szkolnej. |
Cały okres stażu. |
28. |
Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą. |
Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Spotkania z psychologiem, logopedą – konsultacje w celu rozwiązywania problemów. Współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną w Pruszkowie. Współpraca ze Szkoła Podstawową. |
Potwierdzenie dyrektora.
|
Cały okres stażu. |
29. |
Udział dzieci w konkursach wewnętrznych, między przedszkolnych. |
Przygotowanie dzieci do udziału konkursach.
|
Potwierdzenie opiekuna stażu. |
Cały okres stażu. |
30. |
Działania na rzecz przedszkola i środowiska. |
Prowadzenie kroniki przedszkolnej. Tworzenie plakatów, dekoracji, zaproszeń na uroczystości. |
Potwierdzenie dyrektora. Fotografie. Kronika przedszkolna. |
Cały okres stażu. |
31. |
Zadania związane z planem rocznym. |
Przygotowanie scenariuszy oraz wprowadzenie do planów miesięcznych tematyki dotyczącej ekologii oraz wrażliwości muzycznej. |
Scenariusze zajęć. Plany miesięczne. Dziennik. |
Cały okres stażu. |
§ 7 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
|
||||
32. |
Poznawanie przepisów dotyczących systemów oświaty. |
Przeanalizowanie podstawowych aktów prawnych. Śledzenie na bieżąco wszelkich zmian w przepisach oświatowych: Ustawa o systemie oświaty. Karta Nauczyciela. Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Rozporządzenie MENiS dotyczące podstawy programowej. Konwencja o Prawach Dziecka. Zapoznanie z publikacjami dotyczącymi awansu zawodowego. Udział w szkoleniach. Aktualizacja wiedzy poprzez indywidualne studium prawa oświatowego.
|
Potwierdzenie opiekuna stażu. |
Cały okres stażu. |
33. |
Aktualizowanie wiedzy dotyczącej aktów prawnych obowiązujących w przedszkolu. |
Analiza dokumentacji przedszkola: Statut przedszkola, Podstawa programowa Regulamin przedszkola
|
Zaświadczenie dyrektora. |
Cały okres stażu. |
34. |
Znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu oraz na terenie placu przedszkolnego. |
Powtórzenie regulacji prawnych w zakresie BHP i p. poż. w placówce. Stosowanie obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
|
Zaświadczenie dyrektora.
|
IX 2014 – V 2017 Cały okres stażu.
|
35. |
Uczestniczenie w pracach organów przedszkola związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. |
Udział w pracach Rady Pedagogicznej. Współpraca z gronem pedagogicznym
|
Zaświadczenie dyrektora |
Cały okres stażu.
|
Plan Rozwoju Zawodowego może ulec zmianie w okresie trwania stażu
za zgodą Dyrektora Placówki.
-Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
-Rozporządzenie MEN z dnia 14 listopada 2007r zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Plan Rozwoju Zawodowego może ulec zmianie w okresie trwania stażu za zgodą Dyrektora Placówki
|
||||
|
||||
ZADANIA WYNIKAJACE Z WŁASNYCH ZAINTERESOWAŃ I POTRZEB PLACÓWKI |
||||
|
||||
24. |
Zadania związane z planem rocznym przedszkola. |
Dekoracja sali oraz szatni. Prowadzenie kroniki przedszkolnej. Rysowanie plakatów, zaproszeń na uroczystości. |
Zdjęcia. |
Cały okres stażu. |
25. |
Pogłębianie wiedzy i umiejętności dydaktyczno – wychowawczych |
Uczestnictwo w kursach doskonalenia zawodowego, w zajęciach otwartych na terenie miasta oraz w zajęciach koleżeńskich w placówce. Studiowanie fachowej literatury, poszukiwanie ciekawych rozwiązań na stronach WWW. |
Zaświadczenia, spis literatury, stron WWW. |
Cały okres stażu. |
Przeanalizowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. |
Zapoznanie się z programem wychowania przedszkolnego obowiązującego w placówce oraz z podstawą programową edukacji wczesnoszkolnej |
Zapis w dokumentacji przebiegu stażu. |
IX 2010 |
5. |
Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola nr 6. |
Analiza dokumentów: Statut Przedszkola, programu wychowawczego, programu rozwoju placówki, programów autorskich dopuszczonych do użytku, dokumentów związanych z zajęciami dydaktycznymi (dziennik zajęć i rozkład zajęć) i innymi zarządzeniami: Rady Pedagogicznej.
|
Prawidłowo prowadzona dokumentacja.
|
Na bieżąco przez cały okres stażu. |
16. |
Poznanie zasad konstruowania planów pracy. |
Opracowywanie planów miesięcznych z uwzględnieniem treści i efektów wychowawczo – dydaktycznych ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w planie rocznym pracy.
|
Opracowywanie miesięcznych planów wychowawczo – dydaktycznych.
|
Cały okres stażu. |